Ще ми се да започна със свещената книга известна ни като Библия. В нейната първа глава, озаглавена Битие, още с първите стихове се скицира творческия акт на Бог:
1. В начало Бог сътвори небето и земята.
2. А земята беше безвидна и пуста; тъмнина се разстилаше над бездната, и Дух Божий се носеше над водата.
3. Рече Бог: да бъде светлина. И биде светлина.
4. Видя Бог, че светлината е добро нещо, и отдели Бог светлината от тъмнината.
5. Светлината Бог нарече ден, а тъмнината - нощ. Биде вечер, биде утро - ден един.
6. И рече Бог: да има твърд посред водата, и тя да дели вода от вода. (Тъй и стана.)
7. И създаде Бог твърдта, и отдели водата, що беше под твърдта, от водата над твърдта. Тъй и стана.
8. Твърдта Бог нарече небе. (И видя Бог, че това е добро.) Биде вечер, биде утро - ден втори.
9. И рече Бог: да се събере водата, що е под небето, на едно място, и да се яви суша. Тъй и стана. (Водата под небето се събра на местата си, и се яви суша.)
10. Сушата Бог нарече земя, а събраните води - морета. И видя Бог, че това е добро.
Всеки, който чете непредубедено горния свещен текст, ще забележи странни и необясними неща в него. Не бързайте да се обръщате за помощ към поповете. Те не са в състояние да ви разтълкуват тези редове, защото никога не са имали вътрешния подтик да сторят това. Обърнете внимание на стих 2:
А земята беше безвидна и пуста; тъмнина се разстилаше над бездната, и Дух Божий се носеше над водата.
В него сякаш се говори за водата, като за нещо съществуващо преди Бог. И затова е казано:
и Дух Божий се носеше над ВОДАТА.
Но какво представлява тази ВОДА? - съвършено справедливо ще запитате вие. Очевидно не тази, която се задава по формулата H20, ви отговарям веднага! Това е по всяка вероятност някакъв изначален ФЛУИД. Може би е тайнственият ЕТЕР във вселената. Движейки се над него Дух Божий влиза в ролята на проводника от експеримента на Майкъл Фарадей, който се движи в магнитното поле, пресичайки неговите силови линии и така в него се индуцира електричество. Тук, в нашия случай, се индуцира СЪЩЕСТВУВАНЕ на ДРУГОСТ, различна от Бог и ВОДАТА!!! Вероятно сега ще си помислите - този бълнува или се е смахнал. Разбира се, че преди съществуването на Бог нищо не може да има. Нали Той е Първосъздателят! А какво ви кара да сте толкова убедени? Затова нека заедно с вас да прочетем стихове 6, 7 и 8. В стих 6, с помощта на словото си, Бог създава твърд посред водата, за да раздели вода от вода. Какво пък толкова ще си кажете вие - Бог просто действа. И наистина Бог действа, за да ни стане ясно от 7-я стих, че Бог създава тази твърд, за да раздели водата на две части. Едната вода остава над твърдтта, а другата минава под нея. Изумлението ни, обаче няма граници, когато в стих 8 Бог нарича въпросната твърд НЕБЕ. А това небе разделя първоначалната ВОДА на две категории - НЕБЕСНА ВОДА, намираща се над НЕБЕТО и ЗЕМНА ВОДА - намираща се под НЕБЕТО. ЗЕМНАТА ВОДА е очевидно познатата нам вода. Това става ясно от стих 9, в който подробно е разяснено, че:
И рече Бог: да се събере водата, що е под небето, на едно място, и да се яви суша. Тъй и стана. (Водата под небето се събра на местата си, и се яви суша.)
Какво става, обаче, с НЕБЕСНАТА ВОДА остава пълна загадка. Библията не се занимава повече с този въпрос, освен на още едно място в ПСАЛТИР - Псалом 148, стих 4, където е казано буквално следното:
Хвалете ГО, небеса на небесата и ВОДИ, които сте по-високо от небесата.
"Води, които сте по-високо от небесата." - звучи странно и шокиращо, нали?
Тук ви давам тема за самостоятелно мислене. Както за атеисти, така и за вярващи. И внимавайте след подобни размишления да не се отзовете заедно в някаква трета категория - на пълна междинност!
П.П. Докато пишех горното есе, мисълта ми по странен и неконтролируем начин прескачаше към древногръцкия философ Талес от Милет. Надявам се да се досетите сами защо.
Хърватският феномен Ананда Роши с могъщо...
Американски старжурналист: В Украйна кон...
Като философ, Талес е класически представител на метафизиката. Той търси отговор на въпроса “От какво е направена Вселената?” Предишни цивилизации разчитат на религията да даде обяснение на произхода на света и феномените около нас. Талес обаче е мислител от нов тип. Той стига до извода, че фундаменталният материал на Космоса е водата.
Талес смята, че съществува един универсален, трансцедентален Бог, който не е нито началото, нито края, а изразява себе си чрез останалите богове. За Талес Бог е всъщност световен разум, който одушевява всичко и привежда нещата в движение. Талес е убеден, че Вселената като цяло и всеки от нейните обекти има душа."
С това отговарям на последния израз от есето ти, Мисана.
Като философ, Талес е класически представител на метафизиката. Той търси отговор на въпроса “От какво е направена Вселената?” Предишни цивилизации разчитат на религията да даде обяснение на произхода на света и феномените около нас. Талес обаче е мислител от нов тип. Той стига до извода, че фундаменталният материал на Космоса е водата.
Талес смята, че съществува един универсален, трансцедентален Бог, който не е нито началото, нито края, а изразява себе си чрез останалите богове. За Талес Бог е всъщност световен разум, който одушевява всичко и привежда нещата в движение. Талес е убеден, че Вселената като цяло и всеки от нейните обекти има душа."
С това отговарям на последния израз от есето ти, Мисана.
Точно това имах предвид със завършека на есето и се надявах плахо някой читател самостоятелно да стигне до това заключение. Ти успя и изпълни душата ми с радост. Дълбочината на прозренията при Талес е поразителна.
Нека е светлина и радост в душата ти!
Нека е светлина и радост в душата ти!
Това определено си струва!
Аз бих обърнал внимание на това, че след всеки "ден" на сътворението, се повтарят думите "и видя Бог, че това е добро". Но тия думи са несъвместими с ВСЕЗНАНИЕТО на Бога. Те отиват на един ЕКСПЕРИМЕНТАТОР.
А "почивката" на Бога след шестия ден, едва ли оспорва ВСЕСИЛИЕТО му.
В не-каноничното евангелие на Тома, Исус се отделя с него от останалите, и му казва три притчи. Апостолите питат Тома за тия притчи, но той казва, че ако каже дори само една от тях, те ще го убиат с камъни. А с камъни се убива и за БОГОХУЛСТВО, освен за прелюбодеяние и "джиндъризъм".
Аз бих обърнал внимание на това, че след всеки "ден" на сътворението, се повтарят думите "и видя Бог, че това е добро". Но тия думи са несъвместими с ВСЕЗНАНИЕТО на Бога. Те отиват на един ЕКСПЕРИМЕНТАТОР.
А "почивката" на Бога след шестия ден, едва ли оспорва ВСЕСИЛИЕТО му.
В не-каноничното евангелие на Тома, Исус се отделя с него от останалите, и му казва три притчи. Апостолите питат Тома за тия притчи, но той казва, че ако каже дори само една от тях, те ще го убиат с камъни. А с камъни се убива и за БОГОХУЛСТВО, освен за прелюбодеяние и "джиндъризъм".
Има резон в отбелязаното от теб за Бог като експериментатор.
Вероятно отделяне на светлината от тъмната материя. В най-старите библии вместо светлина се говори за виделина.