Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.07.2021 22:54 - Загадъчни числа
Автор: missana Категория: Поезия   
Прочетен: 3083 Коментари: 6 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Всеки един от нас е чел научнофантастични разкази или романи за т.нар. "капани /клопки/ на времето". Гледали сме и екранизации на такива. Казано накратко героите попадат понякога в отсек на времето, от който няма измъкване. В него събитията зациклят и започват да се повтарят до безконечност. Нещо като карцер на времето или мрачен трюм на Летящия Холандец в океана на времето, където оставаме завинаги затворени. Знам какво ще си помислите. Че това са измишльотини на болни умове,на психясали литературни драскачи или на търсещи сензация филмови продуценти. Но поглеждайки към предстоящото след 11 юли 2021 година се замислям дали цяла една нация няма да попадне в подобна клопка на времето. Моята цел тук, обаче, е да ви демонстрирам не времеви клопки, а числови. Затова ще ви запозная с един наистина удивителен пример на числова клопка.

Тя е четирицифреното число A = 6174.

Ще приложим към него една почти илюзионистична хватка, която тук ще нарека минимакс. Какво представлява минимакс по отношение на едно произволно взето цяло положително число A?

Минимакс се състои точно от три стъпки:

 Стъпка 1.


Пренаписване на числото A по низходящ ред на цифрите му /отляво надясно/.

Това число ще означим с В.

В случая на числото A = 6174 тази стъпка дава числото B = 7641.

 
Стъпка 2.

Пренаписване на числото A по възходящ ред на цифрите му /отляво надясно/.

Това число ще означим със С.

В случая на числото A = 6174 тази стъпка дава числото C = 1467.

 

Стъпка 3.

Пресмятане на числото D = B - C.

В случая на числото A = 6174 получаваме D = 6174.

 

Числото D ще наричаме минимакс(A)  (чете се минимакс от А).

 

        И така, ние току-що видяхме, че минимакс(6174) = 6174. Удивително, нали!!!

Минимакс се оказа вечен числов карцер за числото 6174. То не може да излезе никога от него.

        Предусещам вече реакцията на някои от вас. Какво пък толкова /ще си помислят те/? Някакво си четирицифрено число оставало неподвижно като го подложим на действието наречено минимакс. То Бойко Рашков не помръдна като обявиха публично 19-те му имота с резиденция барабар, та какво остава 6174 да помръдне. И сте прави, ако обаче исках да ви съобщя само този скромен факт. Но аз имам намерение да ви съобщя нещо много по-важно.

 "И след като познаете Истината ще останете потресени!" /цитат от евангелието на Тома/.

 Да си вземем едно произволно четирицифрено число A, на което не всички цифри са равни. Например А = 3924. Лесно пресмятаме, че минимакс(3924) = 7083. Имаме: минимакс(7083) = 8352; минимакс(8352) = 6174.

 Удивително, нали!!!

Тръгнахме от едно произволно избрано от нас четирицифрено /числото 3924/ и прилагайки последователно минимакс към него още на третия ход попаднахме в клопката 6174. Числото 6174 прилича на хищен паяк, който се храни с четирицифрени числа, доставяни му от минимакс.

 Абсолютно всяко четирицифрено число /цифрите на което не са еднакви/

подлагано няколкократно на минимакс попада в клопката 6174.

 
От нея просто няма измъкване. Тя е като смъртта!

 

/следва продължение/.




Гласувай:
4



1. hloris - Много интересно математическо явление...ти ли го откри?!
02.07.2021 23:32
Ще очаквам продължението с голям интерес...и ти си интересно явление,Младене,
математик,който пише божествена поезия...уникат си отвсякъде!

И не те лаская,а съм напълно искрена в случая!
цитирай
2. missana - Много ти благодаря, Хлорис. Дълбоко съм трогнат!
02.07.2021 23:52
hloris написа:
Много интересно математическо явление...ти ли го откри?! Ще очаквам продължението с голям интерес...и ти си интересно явление,Младене,
математик,който пише божествена поезия...уникат си отвсякъде!

И не те лаская,а съм напълно искрена в случая!


Числото 6174 не е мое откритие, а е откритие на индийски математик - любител. Неговото име е Капрекар /Kaprekar/.

Аз открих /по един много мистичен начин/ други числа. Разказах за тях в материала си:

https://missana.blog/lichni-dnevnici/2019/12/16/na-lov-za-vliubeni-i-samovliubeni-chisla.1687352?reply=5278661

Лека вечер и много хубав уикенд ти желая!
цитирай
3. barin - Интересно, Младене. Не съм го ср...
03.07.2021 14:06
Интересно, Младене. Не съм го срещал, дори в годините, когато се занимавах повече с математика.
Поздрави!
цитирай
4. missana - Много ти благодаря, Барин! Трогнат съм.
03.07.2021 20:41
barin написа:
Интересно, Младене. Не съм го срещал, дори в годините, когато се занимавах повече с математика.
Поздрави!


Светли съботна вечер и неделя, а също и много успешна нова седмица!
цитирай
5. lexparsy - Аз пък ще ти припомня един друг ма...
07.07.2021 17:45
Аз пък ще ти припомня един друг математически куриоз...
Ако вземеш едно число трицифрено с различни цифри и извадиш по-голямото от по-малкото числото четено отзад напред, и после резултатът го събереш числото четено отзад напред винаги се получава 1089... Пробвайте :-)
   Преди доста време изследвах тази функция И стигнах до извода че има още едно число което може да се получи но вече забравих... :-))
   Лекс

   П. Този пример бях чал като Фокус как може да знаеш в една дебела книга какво пише на коя страница на кой ред... :-))))
цитирай
6. missana - Благодаря ти, Лекс!
03.09.2021 22:28
анонимен написа:
Аз пък ще ти припомня един друг математически куриоз...
Ако вземеш едно число трицифрено с различни цифри и извадиш по-голямото от по-малкото числото четено отзад напред, и после резултатът го събереш числото четено отзад напред винаги се получава 1089... Пробвайте :-)
   Преди доста време изследвах тази функция И стигнах до извода че има още едно число което може да се получи но вече забравих... :-))
   Лекс

   П. Този пример бях чал като Фокус как може да знаеш в една дебела книга какво пише на коя страница на кой ред... :-))))


При мен няма индикация за постъпващите коментари. Затова не съм разбрал за интересния ти коментар. Моля те да ме извиниш. Когато бях много малък баба ми ми показваше такива фокуси с числа. Сега, благодарение на теб, си спомних за числото 1089. Отново благодаря!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: missana
Категория: Поезия
Прочетен: 5111588
Постинги: 2918
Коментари: 18864
Гласове: 3355
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930