Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.07.2017 14:55 - За или против модерацията
Автор: missana Категория: Поезия   
Прочетен: 6598 Коментари: 41 Гласове:
-18

Последна промяна: 19.07.2017 15:15

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Свободата на словото. Свещена ли е тя?
Май позабравихме времената преди 10 ноември 1989г., когато бяхме изпаднали до жалкото положение да се автоцензурираме, за да не попаднем в лапите на ДС - този истински октопод, който за съжаление съществува и в наши дни, все по-рядко оправдавайки абревиатурата си. Спомням си случай от далечната 1975г. С мой близък приятел /от казармените години/ бяхме застанали на Попа и разговаряхме за успехите на космонавтиката. Той сподели с мен, че американците вече са изпреварили руснаците.  Тогава, изневиделица, пред нас се изправи мъж с тъмни очила и легитимирайки се с карта от ДС поиска документите ни и заповяда да го последваме. За щастие моят приятел запази самообладание. Баща му беше изтъкнат военен летец - полковник и шеф на летището в Узунджово. Той дръзко заяви на натрапника, че същият не знае кой е баща му и че сега няма проблем да го последваме, но после ще се наложи той да последва нас. Тази внезапна контра изигра мълниеносно ролята си и промени коренно пейзажа.  Бяхме незабавно "освободени" и документите ни заеха място в изначалните си джобове. Все пак, за да запази известно достойнство, служителят от ДС ни предупреди друг път да не говорим на политически теми на публични места. Днес е абсурдно подобни неща да се случат в демократична република България и за чест на същата следва да добавим, че в редица други, дори демократични, държави те все още продължават да се случват. Младото поколение е и в свещено неведение за времената на Андропов /за щастие спасително кратки/, когато по улиците на София в произволни часове се устройваха масови хайки по хитлеристки образец, заграждайки се с милиция цели квартали. Те завършваха с масови арести на лица, които не са на работа. Същите биваха обявявани за тунеядци и изселвани от София /с отнемане на софийското им жителство/ по член 80 от закона за народната милиция. Мен самият са ме спирали неведнъж милиционери с кучета, с намордници. Така се случваше, че за късмет бях документално изряден и може би това е една от причините да имам възможността сега да кача този постинг. Днес ловки политици - манипулатори на общественото мнение, най-вече от редиците на една вечно мимикраща партия столетница, със значки на Дядото на ревера, заблуждават младежите за някакво си светло социалистичесто минало и тези наивници им вярват. Но трябва да помним главното. А то е, че оставихме потъващият кораб на Тато -  Татоник, в блатото на социализма - веднъж завинаги. Понастоящем някои от нас може да изпитват огромни материални лишения и с носталгия да си спомнят времето, когато при заплати от 200 лв хлябът Добруджа струваше 26 стотинки /а Типовият само 15/, половинка кисело краве мляко - 23 ст, а билетчето за тролей 6 ст /за трамвай - само 4/. Но аз ви се заклевам, че дори да умирах в този момент от глад, не бих мечтал социализмът да се завърне отново. Защото главната ни придобивка днес е Свободата на словото и следва да я пазим като зениците на очите си. Словото е най-свещеният хляб - Хлябът, без който животът в едно общество е лишен от смисъл, защото без Него сме като роби.

В този блог с радост констатирам, че няма сериозни ограничения пред Свободата на словото. Всеки член може свободно да изразява вижданията си. Разбира се цивилизованата форма е за предпочитане. Не ми е приятно да правя тази констатация, но аналогична - пълна свобода на словото не се забелязва в други сайтове. Затова за мен е странно и необяснимо поведението на маса блогъри, които налагат ограничения и така цензурат чуждите коментари. От една страна тези лица приветстват Свободата на словото, а от друга доброволно се превръщат в бариера пред нея в собствените си коментарни полета. Не може да си последователен защитник на свободното слово, а едновременно с това да следваш подобна линия на поведение. Това поведение на немалко блогъри е истински парадокс, нещо като параграф 22! Познавам сред тях рядко интелигентни и ерудирани лица, които са прибегнали до цитирания похват. За мен има само едно видимо обяснение на феномена. То е - страхът. Страхът, че ще бъдат нападани и нагрубявани. Те търсят абсолютна сигурност, но не осъзнават,  че не това е начинът да я постигнат. Постъпвайки така те се изолират напълно от пълнокръвието на свободното течение на мисли и емоции в блога. Коментарите, които ще получават ще бъдат винаги изтъкани от евтина куртоазия. Ще властва дежурният фалш.  И аз питам - защо в такъв случай са им необходими подобни коментари? Не е ли по-добре да си заключат полетата за всякакъв коментар? Така, по всяка вероятност, ще е по-честно и по-достойно най-вече за тях самите. Когато е предоставена Свобода на словото, то никакъв опонент не е опасен и не може да ни я отнеме. Ако той ни критикува основателно, то ние само се обогатяваме от неговата критика и следователно се издигаме по-нагоре в духовен план. Ако критиката не е основателна, но е добронамерена и рожба на заблуждение от страна на опонента и ние ясно осъзнаваме това, то отново не следва да имаме повод за страхове и тревоги. Можем или да не му отговорим и да го оставим да премисли нещата, или внимателно да му разясним, къде според нас греши. Интелигентният човек, убеден съм, ще осъзнае грешката си. Ако опонентът ни е злонамерен и единствената му цел е яростна и ругателствена конфронтация, то той всъщност позори себе си. В този случай можем да премълчим отговора си. Така той увисва без опора и ще представлява жалка гледка. Другият вариант е публично да изобличим злонамереността му с подходяща изразност. Не ние, а той е без реална опора под краката си, защото не стъпва върху истина. Максимално уязвим е при така нарушеното равновесие и рухването му е неизбежно. Така Словото винаги побеждава брътвежите, клеветите и лъжите. Не случайно евангелието на Йоан започва така:

В начало беше Словото, и Словото беше у Бога, и Бог беше Словото. То беше в начало у Бога. Всичко чрез Него стана, и без Него не стана нито едно от онова, което е станало. В Него имаше живот, и животът беше светлината на човеците.
И светлината в мрака свети, и мракът я не обзе...


Тези думи не са празни приказки. Затова всеки, който слага бариери пред словото на другите, издига стена и пред собственото си слово. Сатана не е измислен персонаж, а напротив - по-деятелен е от всеки. Но има ахилесова пета. И стрелата, която го уцелва там е именно Словото. Ето защо точно по това ще познаете слугите на Сатаната. Те търсят анонимност, за да са максимално защитени от прякото попадение на Словото. Но не си дават сметка, че Словото е всепроникващото поле на Светия Дух и макар формално нелокализирани с имена, те са потопени в Него - най-непоносимото нещо за тях.



Гласувай:
7



Следващ постинг
Предишен постинг

1. blackpreddator - мисана и аз съм против педерац...
19.07.2017 15:05
мисана
и аз съм против педерацията
но точно твоите мисирки росица и елица са с педерация
цитирай
2. milady - младене, добре си го..написал..
19.07.2017 15:11
но..издишаш по фактология, колегата..
не искам да съм празнодумна, тъй като
уважавам..смелостта ти, така да го кажем..
но, тук повечето лица/ как ги нарече ..„много интелегентни„!!!!
се крият, защото са злобни, арогантни, и празни...
няма да давам примери..
един такъв простосмъртен виси от 04 05 до 23 05 часа
в твоите блогови ширини..
жалко, харесвах твоя стил на...стихоплетстване,
ноо не ми допада държанието ти/въпреки стила..
„по профилите и делата ми ще МЕ познаете „ аз казах..
пожелавам ти повече щастие..
една Юлия
цитирай
3. missana - Ще ми липсваш, Юле!
19.07.2017 15:23
Надявам се да надраснеш временното си раздразнение от проявата ми на спонтанна искреност, която достигна до полите ти. Ти си широкоскроен човек със здрава основа. Убеден съм!

Благодаря ти за този искрен коментар!
цитирай
4. rosiela - Свободата на словото
19.07.2017 15:53
има и обратен риск - нищословие! И то рукна като из ведро, повече от дъждовна стихия по никое време.
цитирай
5. rosiela - Ето един конкретен пример!
19.07.2017 15:54
анонимен написа:
мисана
и аз съм против педерацията
но точно твоите мисирки росица и елица са с педерация

цитирай
6. missana - Благодаря за отбелязаното, Роси!
19.07.2017 16:18
Но струва ли си заради някакви анонимни и празни миди да рискуваме да не срещнем бисерните.
цитирай
7. blackpredator - айде бе, току ме шашна!
19.07.2017 16:20
се едно тоя постинг го е писал ферхундето-полигор
обзалагам се, ти не си виждал и шофьор от ДС по това време
освен може би Цв.Цв. по телевизията
за Узунджово - като новобранец съм мъкнал баките на Бей-тепе и далечната, та до две години съм гледал галерията от началници на ескапето
твоят приятел е бил син на некой пожарникар...
де ги изселваха бе, тунеядците, на морето?
я питай някой над 35 години, колко изселени е имало у селото му
единственото верно, е че на утайките намираха насила работа
щото работа, колкот искаш...
абе каква свобода на Словото ?!?!
я виж класацията, "Де е България?"
109, 113 място ли беше миналата година
Плевнювата Бетина преди две седмици даде чудесен пример
страхотна философия!
та като споменаваш параграф 22, там май беше:
"Клевинджър беше мъртъв. Това беше основният недостатък на неговата философия."
цитирай
8. missana - Не, blackpredator, разказаният от мен случай е напълно автентичен.
19.07.2017 16:41
Говоря само за неоспорими факти. Полковник Данчев беше командир на Узунджово и виден летец, а със синът му Иван Данчев служихме в граф Игнатиево, после бях прехвърлен в Крумово - под. 95230 /сега и 2-те са летища на НАТО/. Аз лъжи не разправям, а само преживяни събития. Хайките в центъра на София бяха факт през Андропово време и мой близък приятел - адвокат Лазар Томов - сега виден международен юрист, пострада при една от тях. Само дебелите връзки го спасиха от чл. 80 на закона за народната милиция. Що се касае за Живково време, то около 1989 г. служители на ДС простреляха във вечерните часове на ул.Светослав Тертер човечец, който бе написал на стената на жилищна кооперация - "Тодор Живков - Берия". По време на демокрацията този човечец се завърна от Израел /там се беше изселил след 10 ноември/ и разказа по една от телевизиите случаят, който аз знаех отлично, защото живеех на същата улица и с ушите си чух изстрелите, които осакатиха крака на нещастника. Имали сте късмет, че не са ви се случвали подобни неща. Защото не е никак приятно да си потърпевш.
цитирай
9. missana - Още по темата - четете линковете:
19.07.2017 16:55
http://socbg/2015/03/%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%88%D1%83%D0%BC-%D0%B7%D0%B0-%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D0%BD-%D0%B1%D1%83%D0%BD%D1%82%D0%B0%D1%80.html


Начало / Лица и истории / Синята лампа / Куршум за един бунтар
Куршум за един бунтар

Той е Симон Варсано. Eдин от водещите портретни фотографи в България, предпочитан автор на фотопортрети на музиканти, художници, режисьори, артисти от театъра и киното. Много малко хора знаят, че той е един от малкото достойни истински български дисиденти. Без да го афишира.

gallery_43126Всичко започва на 1 януари 1989 годин. Tогава озлобен от лицемерието и двуличието на тоталитарната система, той решава да започне да пише по стените на сградите на бул. „Ленин“ в София. Надписът е само един вид, без да се променя. – „Тодор Берия Живков“. За живелите тогава не е нужно да се обяснява какво значи по онова време това съчетание между името на Тодор Живков и на Берия – дясната ръка на Сталин. Пише по фасадата на детската градина до Орлов мост, горе на фасадата на Художествената академия и близо до ъгъла с ул. „Тертер“.

33-годишният тогава фотограф отлично знае какво го очаква, ако го хванат – между три и пет години лишаване от свобода. Милицията тръгва по петите му, а той дори и неподозира за това. Варсано пише вечерта, а на сутринта ченгетата трият. После пак се връща да пише, а те отново трият. И така се започва една тримесечна игра на котка и мишка.

Надписите са изписани с черна боя, спрей с боя за обувки, марка „Саламандър“ – тогава ги е нямало тези бои, които се използват днес за графитите. Последният път, когато написва надписа, е на стената на №35. Само тук милиционерите не заличават буквите му. Те стояли недовършени, защото му свършил спреят.

zx450y250_1202856Решава да довърши започнатото, като за целта си купува нов флакон. Денят е 9 март. Той се връща към 10:30 вечерта от премиера на филм в Дома на киното. Стига до мястото на „престъплението“- голяма сграда близо до ул. „Светослав Тертер“ и почва да пише. Същевременно от подлеза пред Полиграфическия комбинат той вижда силуети, които вървят бавно към него. Спира да пише. В същото време отгоре идва лека кола, която също се движи бавно. Фотографът-бунтар се усеща, че е попаднал в милиционерски капан и тръгва бързо настрани, завива по „Тертер“, но забелязва, че и те тръгват след него. Тогава затичва… Милиционерите започват да стрелят. Натискат спусака много пъти. Той вижда искри от рикоширалите куршуми по паважа докато бяга. Внезапно изпада в ужасен панически страх. Изплашва се до смърт. Всичките му мускули се схващат… вече не може да се движи. Тогава е прострелян с няколко куршума в бедрото и подбедреницата. Свлича се на земята. Следват разпити, заснети с камера. Има ужас и страх. Спасяват го. Намесват се близки хора и Симон Варсано не влиза в затвора. Във вестник „Вечерни новини“ след това пише, че са го простреляли заради гаменски прояви в Парка на свободата.
цитирай
10. karamelita - Наистина ужасяващи спомени от в...
19.07.2017 17:16
Наистина ужасяващи спомени от времето на тоталитаризма,когато опълномощени гочета да действат, колеха и бесеха де що видят някой да изглежда не от село и като не му разбират от приказката за всеки случай - дай да го ликвидираме!Да се надяваме,че многонаплодилата се интелигенция напоследък у нас вече ще има по- умен поглед върху нещата и ще и се чува думата от тук и от чужбина.Имаме все пак по- висока информираност на младежта от Интернет,която,нагла, нахакана,разглезена и много отворена си иска свободата и по- високият стандарт на живот, а той не може да се осъществи ако висшестоящите са некомпетентни, тънат в простотия и правят грешка след грешка.Настъпват брутални времена - на или или.Аз вярвам в младежта,тя ще се бори за себе си,защото без промяна няма как да оцелее. Относно приказките - ами хора всякакви,не трябва да се обръща внимание на ругаещи, след като има стойностни хора,които могат да си кажат мнението с нужната тежест.Истината рано или късно побеждава, защото доброто,разумното е по- силно от злото,да се надяваме,че там в този космически закон е спасението!
цитирай
11. blackpredator - абе аз не живея у Танзания
19.07.2017 17:22
помня и случая Версано, помня и други
помня цялата милюФщина и смея да твърдя на йота не се е променила
ама къде у милюФщината виждаш ДС ?
понеже ДС е било начело на хомота, то требе да е било виновно за активите, дето с него вече ги няма
или е тука?
ама активите?
не се ли усещаш, че е голяма и наивна тъпня, да виниш ДС за наивноста, скудоумието и тъпотията на българина
ДС ли назначи пожарникаря или вие го избрахте?
прост народ ще бъде гладен без държава...
цитирай
12. missana - За да си припомним за тези събития: Документи от архивите
19.07.2017 17:24
за събитията, за които говоря:

http://archive-org-2014/org/d/2014-06-03_4067354_25/Decommunization/:


"Постановление на МС за пренасочване на част от административно-управленския персонал в сферата на материалното производство, развойната дейност и услугите - една от мерките, с които българското правителство следва опитите на Андропов да оздрави икономиката с твърди командно-административни мерки срещу бюрократичната неефективност и ниската трудова дисциплина, без да променя социалистическите й принципи.. Антиалкохолната кампания в СССР и борбата за подобряване на производствената дисциплина, която Андропов оглавява с лични проверки в московски заводи,

рефлектират в България с милиционерски хайки в софийските заведения и кина през работно време."
цитирай
13. missana - Под ДС следва да се разбира цялата Живкова върхушка,
19.07.2017 17:31
включая и УБО. Тези хора ограбиха България и изнесоха 1000 тона злато /имам предвид доларовия еквивалент в злато/. Те и испанските конквистадори не са мечтали за такива числа с жалките си галеони. Пожарникарят, не беше ли личен охранител на Живков? Не съм го избирал аз, нито Вие, Живков сам си го въдвори в играта. Приказката е дълга. Не е за тук и то в този момент. Написал съм серия от материали, които публикувах по темата в сайт Откровения, но не искам да смесваме нещата. Позовах се единствено на факта, че по Живково време свобода на словото нямаше и всички се автоцензурираха. Сега поне можеш да крещиш наволя по улиците - Смърт на бат Гойко и на президент Гадев и никой няма да те арестува.
цитирай
14. missana - Благодаря, karamelita!
19.07.2017 17:38
Не трябва много да се разчита и на интелигенцията, защото мъдрите са казали:

"Единствената поука от историята е, че никой не си извлича поука от историята."
цитирай
15. stih - Kakvi komentari, Missana?
19.07.2017 17:56
Ne vizda6 li, 4e sa kljuki`i kleveti?
Az sym v USA. Kakvo ob6to moga da imam s izbroenite lica, kato ne sym se vry6tala ve4e nad 10 godini?
Omyrsjavat se stihove s moto i stihove- repliki.
Kakvo da objasnjavam na tova primitivmno i zlonamereno tylkuvane?

6tom ADMIN e vyvel tazi opcija, zna4i ima smisyl da se polzva...
цитирай
16. missana - Странно,
19.07.2017 17:57
под този материал Полигоралният анонимник мълчи като риба. Да не би пък да има досие у ДС-то и да го е страх от изяви, щото е подписвал някви документчета. Шото съм сигурен, че има досие и то дебело, в друго едно заведение с плътни стени и служители с бели престилки.
цитирай
17. missana - Елица,
19.07.2017 18:02
щом има опция за модерация, разбира се, че ще се ползва от някои, вкл и от теб. Не виждам лошо. Тъпото е, че ще получаваш като отзиви само позитивки на ниво куртоазия. Аз на доста хора спуснах шалтера за коментар, щото не ми е приятно да ме прекарват под бариерата за допуск. Чувствам се като влечуго. А рептилиите никога не са ми импонирали. Иначе уважавам решението ти за хигиена в коментарното поле. Въпросът е тази хигиена да не прерасне в пълна стерилност.

Благодаря ти сърдечно, че взе отношение по темата!
цитирай
18. bornn - мисана, това вярно ли е ". ...
19.07.2017 18:20
мисана, това вярно ли е
". favn56 - Относно онази миризливка, която ...
15:38
Относно онази миризливка, която мрънка, че съм ти, да попита Мисана защо е изгорил любвните писма на жена си от предишното й гадже. Ти няма как да знаеш тая подробност, нали"
цитирай
19. missana - Пълни глупости!
19.07.2017 18:40
Измишльотини на квадрат. Никога никакви писма не съм горил, защото просто такива писма не е имало. Но това само показва докъде се достига в тези анонимни падения.
Щом някой бълва измислици и лъжи по мой адрес, значи много се страхува от мен. Е, поне съм му кошмар! Но препоръки за лечение няма да му дам.
цитирай
20. leonleonovpom2 - Свобода на словото, демокрация!
19.07.2017 23:55
Да , но с едно допълнение!
В рамките на закона!
И демокрация точно това означава-власт на народа в рамките на закона
Когато някой със словото си те тероризира, злепоставя, гаври се с тебе, ти трябва услужливо да му подсказваш ,може би, за да се изпразни докрай От натрупаната злоба към себеподобните, така излиза!
Или да те псува на майка!
Ами къде е в този случай личната ти демокрация? Ще посоча! Между очите на този негодник е, там ще я намериш!
Та вместо да му покажеш мястото на твоята демокрация физически, по - добре модерация!
Со кротце, со благо! И со малко кютек, ако не разбира!
Няма минус от мен, плюс също
Защото циганите най-добре усещат ползата от подобна към тях демокрация
цитирай
21. leonleonovpom2 - А Розелата ми колонизира комент...
20.07.2017 00:04
А Розелата ми колонизира коментара?
Наистина, труден въпрос и зададох! За разликата между кухата и празна лейка За куха и празна глава е ясна! Празна глава-лишена от мисли! Куха - от съдържание, произвеждащо мисли!
Поне да каже, кое е по-поетично, ако първият въпрос я затруднява?
Не си спомням да съм срещал подобна конструкция при поета от Калофера, града!
Както и последната! Бих я зачертал, където я срещна, заради подигравката с родния град на гения
Интересно хрумване!
цитирай
22. missana - Благодаря Ви за споделеното, leonleonovpom2!
20.07.2017 02:25
Всъщност, говорейки за свободата на словото, не бива да забравяме, че тя има и своите неудобни страни. Вие акцентирахте върху тях и доколкото схванах оправдахте модерацията. Аз пък изтъкнах къде са й слабите страни. В това, че неусетно се стига до пълна стерилност на коментарното поле. Губи се живият контакт с хората от другата страна на барикадата. За тях Гео Милев казва в поемата си "Септември": "Скот като скот - хиляди, маса, народ!"
Ще псуват, ще хапят, ще интригантстват и ще лъжат. Това се нарича - низш манас, или с термина на най-ниската гуна - това си е чист Тамас. Трябва и сме длъжни да изтърпим Тамаса и помията, с която ни залива, за да се имунизираме срещу връщане от по-високата кота /до която вече сме стигнали/ в низините.
цитирай
23. redabyss - Малко хаотично, предвид късния час.
20.07.2017 04:47
Възхищавам се на твоята толерантност към низшите духом, но за мен е пълно престъпление да им се отделя ментален ресурс.

Няма да подложа гостите на блога си на тролски коментари, нито пък на блудкави коментари. Освен това моите текстове не ги възприемам за "публикации" , за да се нуждая от кой знае каква обратна връзка.
За това най- често съм с пълна модерация.
За разлика от теб съм на мнението, че свободата на словото изисква пълна самодисциплина, каквато в блог бг не е напълно налична и често се безчинства.
В най- демократичната Америка съществува действащият закон да застреляш натрапник в собствения си имот. Пък точно там навремето са се организирали стрелби на площада, за да си изясняват нещата. Е, аз нямам време да се занимавам със стрелби и пускам кепенците. Но понякога някоя свада на "мегдана" ме "докосва тематично отвътре"..... и не се гордея особено след това, но се справям някак психически с измърляното ми достолепие. :)))))
Темата ти е постоянно злободневна в нашите ширини.
Поздрави.
цитирай
24. nalia - Не бих тръгнала да цензурирам коментари и аз, Мисана,
20.07.2017 07:13
загуба на време и енергия е.
Нали всеки си носи отговорността за написаното.
То затова и някои се крият зад кухи никове, на които просто е тъпо да се отговаря.
Поздрави!
цитирай
25. missana - Благодаря ти, Реда!
20.07.2017 10:21
Естествено е да постъпваш, както преценяваш, че е правилно по отношение на свободния достъп на коментари в полето ти. Тук е мястото да кажа, че останах възхитен от "Вълшебният (ти) воал" и написах коментар към него, но ми бе отказано публикуването му. Слава богу, че поне не ми бе отказано да дам своя позитивен глас за този изящно написан текст и го направих. Харесва ми откритата ти, ясна и категорична позиция.
цитирай
26. missana - Възхищавам ти се, Натали!
20.07.2017 10:54
Позициите ни напълно съвпадат. Освен това, колкото и да се опитваме да опазим от клюки и интригантство, по отношение на скромните си личности, собственото си коментарно поле, то как можем да се защитаваме в случай, че същите действия се предприемат в чужди коментарни полета. Един съвсем пресен случай се състоя вчера в полето на един автор, за името на когото вероятно лесно ще се досетиш. Последният никога не е бил образец на морала и няма шанс в този живот да стане такъв. Симпатизиращ ми колега ме информира за случая и се убедих с очите си, докъде стига човешката подлост и низост. Но един от лакеите на същия човек /или може би негов пореден ник/ не изтрая и дори кацна сам в коментарното ми поле с въпросния донос:

" 18. bornn - мисана, това вярно ли е ". ...
19.07 18:20
мисана, това вярно ли е
". favn56 - Относно онази миризливка, която ...
15:38
Относно онази миризливка, която мрънка, че съм ти, да попита Мисана защо е изгорил любвните писма на жена си от предишното й гадже. Ти няма как да знаеш тая подробност, нали""

Като оставя настрана фактът, че всичко казано в доноса е най-долнопробна измислица, у мен остава изумлението, че тези хора нямат никакви морални спирачки, а имат претенциите да служат на музата на едно от най-възвишените изкуства - поезията.

Да имаш лек и хубав ден, Натали!
цитирай
27. nalia - Злословията най-красноречиво говорят за автора си, Младене
20.07.2017 12:28
Гадно е дори да се четат, що за перверзия е да се пишат!
цитирай
28. vedrina - !!!
20.07.2017 12:31
Много ми хареса - дано някои се сетят за какво става дума...!!! "Ругателствена" или може би - "нападателна"...
"Ако опонентът ни е злонамерен и единствената му цел е яростна и ругателствена конфронтация, то той всъщност позори себе си. В този случай можем да премълчим отговора си. Така той увисва без опора и ще представлява жалка гледка."
цитирай
29. missana - Благодаря ти за проявената съпричастност, Натали!
20.07.2017 12:42
Наистина съм много трогнат!
цитирай
30. missana - Мерси, Марина!
20.07.2017 12:44
Радвам се, че този текст Ви допадна. Написах го единствено като израз на онова, което подозирам, че в по-голямото си число мислим, но все отлагаме да го кажем на глас.
цитирай
31. rosiela - Аз простите ги трия директно, миличък, с върховите въпроси!
20.07.2017 16:55
leonleonovpom2 написа:
А Розелата ми колонизира коментара?
Наистина, труден въпрос и зададох! За разликата между кухата и празна лейка За куха и празна глава е ясна! Празна глава-лишена от мисли! Куха - от съдържание, произвеждащо мисли!
Поне да каже, кое е по-поетично, ако първият въпрос я затруднява?
Не си спомням да съм срещал подобна конструкция при поета от Калофера, града!
Както и последната! Бих я зачертал, където я срещна, заради подигравката с родния град на гения
Интересно хрумване!

цитирай
32. missana - За всеки, който храни илюзии или скърби по соца:
20.07.2017 17:57
http://www.168chasa/article/5566539


Как се бореха с безделието по соца

Хубавите длъжности са за свои хора, а ако си без връзки - в завода или на полето Едно от най-големите противоречия на социализма у нас е, че уж е строй на трудещите се, а има хора без работа.
author image
Иван Бутовски
Публикувано на: 10.06.2017
Как се бореха с безделието по соца

Хубавите длъжности са за свои хора, а ако си без връзки - в завода или на полето

Едно от най-големите противоречия на социализма у нас е, че уж е строй на трудещите се, а има хора без работа. Така наречената скрита безработица съпътства тоталиталния режим през цялото му управление.

Дори през 80-те години на XX век по височайше нареждане безработните в България се преследват като престъпници.

“В онези години бях точно от контингента, който милицията преследваше - разказва патилата си Валентин Иванов - Графчето пред "168 часа". - Нямаше свястна работа, а не исках да работя в завод за мизерни пари, като родителите ми, които по това време вече бяха покойници. Бях чувал за нововъведените по съветски образец мерки у нас, но все някак си мислех, че не се отнася до мен. Веднъж както седях в едно от малкото заведения – “бира-скарата” на ъгъла на ул. “Одрин” и бул. “Стамболийски” в София, там нахлуха униформени милиционери. Няколко бяха завардили входа, а останалите започнаха

да проверяват паспортите на седящите по масите.

Направи ми впечатление, че няколко познати, които също бяха безработни, но от семейства на активни борци не ги закачаха. Накрая дойде и моят ред.

След като се убедиха, че нямам регистрация за месторабота, ме помъкнаха към изхода. След това заедно с още няколко нещастници грубо ни натикаха в малък автобус “Чавдар” на МВР. Никой не ни каза къде ни карат. Пътувахме много време – с часове. Вече бях позадрямал и изведнъж се събудих в някакво много мръсно малко градче. Всички сгради бяха покрити с черни сажди. Както се оказа пристигнали сме в Гълъбово. Трябваше да работим в брикетната фабрика Условията бяха неописуеми, а заплата не даваха никаква. Не след дълго успях да избягам и се върнах на стоп в София. Крих се при приятелката ми доста време. Тя се грижеше за всичко, но накрая не издържах и излезнах да се поразходя.

“Отивам за цигари – рекох – и се спуснах по ул. “Цар Борис”, където живееше с намерение да се поразходя. Не щеш ли още на следващата пресечка ме спря милиционерски патрул – и отново в Гълъбово. Пак изкарах няколко месеца и накрая с триста зора и с помощта на местни работници отново успях да си дойда в София. Минах в пълна нелегалност и кошмарът сякаш нямаше край. Когато чух вестта за кончината на Андропов направо не можех да повярвам - с дни празнувахме с приятели.”

Всъщност борбата с "безделниците" започва още с установяването на комунистическа власт у нас.

В първите години след 9 септември оправданието за множеството безработни е с "лошото фашистко минало". В съответствие с комунистическата практика в Съветския съюз и у нас са взети най-строги мерки срещу “безделниците и празноскитащите”. Проблемът е, че на практика за такива могат да бъдат обявени всички неудобни на властта или просто хора, изпаднали в материални затруднения. А мизерията е жестока. Купонната система действа много години след войната, а самите купони се издават единствено от Отечествения фронт – който не е член на тази организация, няма как да получи дневната си дажба от къшей хляб. За разлика от страните с демократично устройство, които търсят със сложни и хуманни методи да се преборят с безработицата, при социализма

решенията

са много прости – изпращане в лагер и изселване.

В тази връзка на 19 април 1945 г. Георги Димитров - “Дед” от Москва изпраща на чист руски език спешна телеграма до Трайчо Костов “Спиридонов”, с която нарежда:

“В София и в други градове има множество безделници, пройдохи, проститутки и сутеньори. Необходимо е да се предприемат решителни мерки за изчистването на столицата и другите градове от подобни елементи. Трябва

да се създадат

специални трудови лагери

за тази паплач.

Този, който няма полезно занятие и не се занимава с общественополезен труд, няма право да живее в градовете и другите по-важни центрове на страната. Също така за необходимите административни мерки да се мобилизира цялата общественост, на първо място комитетите на ОФ. Информирайте ме за предприетите конкретни мерки. Дед”.

За целта още в началото на 1945 г. са създадени и първите лагери за принудителен труд: край Св. Врач (Сандански), при яз. Росица, Севлиевско, Куциян край Перник и лагера край река Джерман до Дупница. А Трайчо Костов с гордост рапортува на московския си началник:

“В печата се поде голяма кампания против безделниците, разпространителите на слухове и на вражеска пропаганда, която кампания ще ни позволи да вземем сериозни мерки за очистването на големите градове и важни пунктове.

Безделниците ще бъдат трудово мобилизирани, проститутките събрани в специални стопанства и общежития, а вражеската агентура – в трудово-възпитателни лагери. – Спиридонов.”

На 8 август 1946 г. е приет и специален Закон за трудовото мобилизиране на безделниците и празноскитниците. В него е записано:

"Чл. 1. Всички работоспособни български поданици от двата пола, навършили 16-годишна възраст и не по-стари от 50, а за жените 45 години, които са се отдали на безделие, празноскитане или прекарват голяма част от времето си в питейни заведения, кафенета, барове, сладкарници и др. подобни, се мобилизират за задължителен обществен труд."

Трудът на мобилизираните се използва за общополезни мероприятия като: направа на пътища, жп линии, канали, язовири, постройки, укрепване пороища, корекция на реки, залесяване, обработване на държавни или обществени стопанства, работене в мини, кариери, фабрики, работилници и други подобни, съобразно пола и възрастта на мобилизирания, четем още в нормативния акт.
цитирай



цитирай
33. rosiela - ТОЧНО ТАКА БЕШЕ!
20.07.2017 22:11
И в университетите се спускаха указания какви оценки да се пишат, да не влезе някой в хубава специалност и да заеме мястото на детето на "антифашиста". И дойде една потомствено простовата " интелигенция", дето няма нищо общо с тази дума, а мнозина интелигентни изпратиха на фронта и по лагери да ги очистят.
цитирай
34. redabyss - Благодаря за публикацията от 168ч. ...
21.07.2017 00:37
Благодаря за публикацията от 168ч.
Бях чувала разкази за онова време и ми беше много интересно да науча още. Дано не се скандализираш, когато напиша, че "празноскитащите" в момента тежат на активния социум. Дано не те скандализирам, когато ти напомня един исторически факт, че Дракула е поканил на пир всички просяци и ги е избил до крак. Дано не те скандализирам с това, че намирам действията на тогавашния закон за адекватен към представата ми, че всеки от нас е част от "мравуняка" и трябва да отдава своя принос за благоденствието на обществото и обществено- полезният труд, макар и принудителен, макар и срещу личната воля е бил правилен, поне от гледна точка на това, да не се превръщат горепосочените хора в престъпен контингент. Защото не мога да си представя след като на очевидеца родителите му са били починали, той с какво се е хранил?Със малката заплата на приятелката си и с безкрайни мечти по запада ли? Има много хора, които са избягали в Западна Европа по онова време и са потърсили убежище, но им се е налагало здраво да поработят. Онези държави не са ги сложили на хранилки. Въпросният е можел, а и много други "десиденти" като него, да рискуват да ги застрелят по границите, но да избягат,(нали)?
В момента не вярвам, че има безработица в България, а че не работят само тези, които не искат, защото Демокрацията им дава свободно право да умрат от мързела си, по собствен избор.

Поздрави. :)
цитирай
35. missana - Те за университетите, Роси, си имаха квоти за синчетата и дъщеричките на баш другарите
21.07.2017 00:39
Тях приемаха без конкурс. В болниците имаха резервиран сектор за себе си, децата и внуците си, и сродници, с по-висококвалифицирано обслужване. На този сектор пишеше с големи букви: АБПФК, което значи: Активни Борци Против Капитализма и Фашизма. А хората от третото съсловие /разбирай средностатистическия българин/ чакаха на огромни опашки за портокали и банани, които се пускаха в столицата само срещу Нова година и то в ограничено количество, единствено в три специални магазина за плодове и зеленчуци - този до ДЕТМАГ, този на Дондуков и този на Раковски. Истински шоколад пък можеше да си купиш само от КОРЕКОМ, при доказан произход на валутата.
цитирай
36. missana - Привет, Реда!
21.07.2017 11:07
Радвам се, че вземаш отново участие в дискусията. Не, не ме скандализираш ни най-малко с пристрастието си към "твърдата ръка". Тя винаги ще има своите почитатели в лицето на дисциплинираните и организирани хора, които ненавиждат безделниците. Сега пък дано не те скандализирам аз с пристрастието си към безделието. Мисля, че то е най-висшият израз на отпора, който даваме на социума, стремящ се да ни типизира и да изземе напълно индивидуалността ни. Безделничейки, ние казваме на това Общество: не ни пука за теб, Чудовище. Плюем на теб, Чу и нашето безделие е мазната храчка, която отделяме, за да се стича като сочна лига по охраненото ти от работата на другите личице. Заври си тази работа отзад и то по-надълбоко, а не се опитвай да я завираш на нас. На който му се бачка - да бачка. Ние ще безделничим и ще се шляем напук на теб и на всички, които се дразнят от това. Ще мислим и медитираме, нали и за това е необходимо време!!! Не ти щем конвейра и сивия животец, който си ни отредило - да сме пчелички от кошера ти, от който други ще източват меда ни. Не сме се родили тъпаци, за да ни правиш на такива. Анархия му е майката и пак Анархия! Такива сме се родили по повеля свише и не си ти, Общество, което ще ни промениш. Много си малко и жалко, за да свършиш тази работа!

П.П. И още нещичко по темата "Лентяйството е здраве!!!":

"Блажен е онзи, който не е вкусил никога труд през живота си!" /Хораций/;

"Целият този труд и суетня е само в името на онези, които ще се възползват и приберат плодовете от всичко това, без да вземат никакво участие в него!" /Фридрих Ницше - "Веселата наука"/;

"Работи, но и мисли. И ако се наложи да не работиш, за да може да мислиш, то мисли, за да не се наложи да работиш!" /missana - от диалозите му с blackjack12/.
цитирай
37. redabyss - :))))))))))))
21.07.2017 21:16
Отличен аргумент! :))))))
Темата е неизчерпаема и би се превърнала в безкраен танц между двама обосновани опоненти, всеки от които ще остане какъвто си е през цялото време.
Но трябва да призная, че осезаемо промених стратегията на модерация покрай диалога нагоре и още не съм изтрила коментар. :)))))) А пък ти си почистил троловете! :))))))))
цитирай
38. redabyss - Имаме "религиозни" ...
21.07.2017 21:24
Имаме "религиозни" различия. :)))))))))
Почти не се шегувам. :))
цитирай
39. missana - Привет, Реда!
21.07.2017 23:22
Ако сме принадлежни и двамата към християнската религия, то едва ли имаме сериозни религиозни различия. Ето какво ни учи самият Иисус, предадено по евангелието на Матей: глава 6, стихове 25-34 /аз него следвам/:

25. Затова казвам ви: не се грижете за душата си, какво да ядете и да пиете, ни за тялото си, какво да облечете. Душата не струва ли повече от храната, и тялото от облеклото?
26. Погледнете птиците небесни, че не сеят, нито жънат, нито в житници събират; и вашият Отец Небесен ги храни. Не сте ли вие много по-ценни от тях?
27. Па и кой от вас със своята грижа може да придаде на ръста си един лакът?
28. Защо се грижите и за облекло? Взрете се в полските кринове, как растат: не се трудят, нито предат;
29. а казвам ви, че нито Соломон във всичката си слава не се е облякъл тъй, както всеки един от тях;
30. и ако полската трева, която днес я има, а утре се хвърля в пещ, Бог тъй облича, колко повече вас, маловерци!
31. И тъй, не се грижете и не думайте: какво да ядем, или какво да пием, или какво да облечем?
32. Защото всичко това търсят езичниците, и защото вашият Небесен Отец знае, че имате нужда от всичко това.
33. Но първом търсете царството на Бога и Неговата правда, и всичко това ще ви се придаде.
34. И тъй, не се грижете за утре, защото утрешният ден сам ще се грижи за своето: доста е на всеки ден злобата му.

П.П. Аз никакви тролове не съм трил. Възможно е самите те да са се самоизтрили.
цитирай
40. redabyss - Не, Мисана, не изповядваме една ...
22.07.2017 19:37
Не, Мисана, не изповядваме една религия, аз не се кланям на религиозни доктрини.
цитирай
41. missana - Християнството не е доктрина, Реда.
22.07.2017 23:45
Ако си добре запозната с него, вероятно знаеш, че учението на Иисус е средството за пробуждане на тялото на Христос в нас. Това е духовен дан, до който някои достигат или не достигат. Който не съумее да достигне до него рискува да остане завинаги в духовен пубертет.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: missana
Категория: Поезия
Прочетен: 5037859
Постинги: 2885
Коментари: 18677
Гласове: 3348
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031