Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.04.2018 21:21 - За свирача от Хамелин и центъра на масите
Автор: missana Категория: Забавление   
Прочетен: 1298 Коментари: 6 Гласове:
-3

Последна промяна: 23.04.2018 02:02

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

         В механиката и физиката, оперират с понятието център на масите /наричано понякога и масов център/. Това понятие се свързва обикновено с едно материално тяло или със система от материални тела. Третира се общата маса на тялото /на системата/ като приложена в една единствена точка, която следва да се разглежда като център на тежестта. За триъгълника, считан за безкрайно тънка пластина, с тегло равно на лицето си, този център на тежестта се явява така нареченият медицентър /пресечната точка на медианите в триъгълника/, изучаван още в средното училище. Тези, които са си учили добре уроците, вероятно още помнят, че координатите на медицентъра в произволно избрана декартова координатна система в пространството са винаги равни на средното аритметично от координатите на върховете на триъгълника. Центровете с подобно свойство се наричат барицентрични точки. Но дотук е и аналогията между барицентъра и центъра на тежестта. За четириъгълника, петоъгълника и etc. тези центрове не съвпадат, с изключение на случаите, когато фигурите са правилни. Понятието масов център /или център на тежстта/ демонстрира удивителни свойства. Много от тях са открити още от титана на Сиракуза - великият Архимед. С въвеждането на векторното смятане от физика Джозая Уилард Гибс /1839 - 1903/ те стават неотменна част от понятието въртящ момент, свързан с т.нар. векторно произведение. Но във времената на Архимед нито е имало векторно смятане, нито е съществувало понятието въртящ момент и въпреки това геният, запалил с помощта на огледала корабите на римския консул Марцел при обсадата на Сиракуза, е плувал като риба във вода, боравейки с центровете на тежестта. Всеки от нас си спомня как в детството си със свое другарче е сядал на онези люлки, наподобяващи везна, опитвайки се да намери онова отдалечаване от центъра на люлката, в което ако седне уравновесява своето по-тежко /или по-леко/ другарче. И правилото гласи, че ако двамата застанат по такъв начин, че произведениета на теглото на всеки от тях по дължината на отстоянието му до центъра на люлката съвпадат, то люлката ще остане в равновесие. В този случай средата на тази люлка ще се яви център на масите на двамата. Ако съсечем мислено едно тяло с произволна равнина, преминаваща през центъра на тежестта му, то ще се разпадне на две нови, непресичащи се тела. Центровете на тежестта на всяко едно от тях ще бъдат краища на една отсечка, играеща роля на въпросната люлка, върху която ще лежи и центърът на масите на изходното тяло и то така, че да ги уравносява върху тази люлка. С други думи, ако тялото бъде окачено в пространството за центъра на тежестта си, то ще остане в равновесие, независимо от положението си и това е единствената точка с подобно изключително свойство.
         Масовият център играе огромна роля в изучаване поведението на системи от тела при сложни движения. Уравненията, описващи това поведение са сводими до уравнения описващи поведението на масовия център при тези движения. Казано по най-примитивен начин феноменът на средното аритметично е от огромна полза за изучаване поведението на група обекти в механиката и дори в едно общество. Но още големият френски мислител и писател Екзюпери, в своето блестящо съчинение "Земя на хората", обръща внимание на факта, че понятието средно аритметично играе нищожна роля в третирането на въпроси свързани с морала и нравствеността. Там сякаш първенстващо значение играе понятие, което не е било въведено нито от физици, нито от математици. Макар и на шега би следвало да го наречем антицентър на тежестта, или, ако предпочитате, антимасов център. Моето скромно мнение е, че по същия начин стоят и нещата в изкуството. Всяко едно време съсредоточава система от маси, под формата на натрупани културни постижения в резултат на еволюцията. Следвайки своя здрав селски инстинкт мнозина "творци" се устремяват /формирайки огромна тълпа/ именно към масовия център на тази система., изпотъпвайки се помежду си там. Казано другояче:

1) Масите винаги се стремят към центъра на масите!!!

Тук следва да се припомни и мисълта на Шопенхауер:

2) Масите са като нулите. Те не могат да станат число, ако пред тях не застане критически мислещата единица!!!

Мисля, че именно това стълпотворение на нули, като змиорки или сперматозоиди, устремили се да оплодят центъра на масите на системата /съгласно принципът формулиран в 1) /, резултат от културологичните натрупвания, спасява изкуството от масовостта /пази боже да не беше така/. Освобождава се огромна и сакрална територия, невидима за очите на тези своего рода бизони, които искат да изпотъпчат всичко и които Христос сравни със свине, готови да стъпчат бисера на всеки творец, а после да се обърнат към него и да го разкъсат. Така се заформят цели материци на девствеността, чиито високи и непознати за масите върхове сияят с неземен и невидим за тях блясък. Тук следва мислено да благодарим на Бог, който влиза в ролята на свирача от Хамелин, отвеждайки масите, мечтаещи да правят изкуство, с помощта на своя инструмент за "свирене" 1) точно там, където им е мястото - в резервата, наречен център на масите. Вероятно Бог по този начин, в качеството на най-грандиозния Творец, опазва и своето творчество от масовото посегателство, за което можем /и е редно/ само да му благодарим!




Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

1. lexparsy - Благодаря че така написа брат…...
22.04.2018 23:15
Благодаря че така написа брат…
Искам да благодаря за твоето абстрактно мислене съчетано с Математиката, извини, но ще се обоснова друг път.
За да изкажа колко грешно сме „образовани“ пак ще благодаря че ме открехна на „неразрешимата задача“ как се дели един ъгъл на три равни части… :-)
Но за да асоцирам всичко толкова ЕДНОВРЕМЕННО и разбрано от изложението ти май ще са ми нужни много часове и редове за споделяне, за които бих благодарил искрено…
За това си подчертах с някои Понятия за коментар с болд …
Знаеш за моята теория, че „сложните неща са Прости…и Красиви... Природата не мисли сЛожно!!!
Ще започна с Центъра на тежестта…
Ето… прагматично… имаме задача…
Условие… имаш:
- двумерно тяло;
- 2 карфици;
- конец
Как ПРАГМАТИЧНО ще му определиш Центъра на тежестта и ще си направиш Компас, че да отплуваш... накъдето ???
цитирай
2. emelika - На ей това му се вика ментално удоволствие
22.04.2018 23:31
Четях с интерес и до последния абзац все се чудех къде и как ще вмъкнеш Свирача.
Направи го перфектно! За днес повече друго не ми се чете.
Лека нощ! Да се понаместим в антицентъра на тежеста. Морфии ще ни помогне.
цитирай
3. missana - И аз ти благодаря, Лекс!
23.04.2018 00:13
lexparsy написа:
Благодаря че така написа брат…
Искам да благодаря за твоето абстрактно мислене съчетано с Математиката, извини, но ще се обоснова друг път.
За да изкажа колко грешно сме „образовани“ пак ще благодаря че ме открехна на „неразрешимата задача“ как се дели един ъгъл на три равни части… :-)
Но за да асоцирам всичко толкова ЕДНОВРЕМЕННО и разбрано от изложението ти май ще са ми нужни много часове и редове за споделяне, за които бих благодарил искрено…
За това си подчертах с някои Понятия за коментар с болд …
Знаеш за моята теория, че „сложните неща са Прости…и Красиви... Природата не мисли сЛожно!!!
Ще започна с Центъра на тежестта…
Ето… прагматично… имаме задача…
Условие… имаш:
- двумерно тяло;
- 2 карфици;
- конец
Как ПРАГМАТИЧНО ще му определиш центъра на тежестта и ще си направиш компас???


Директно на въпроса ти. Значи вземаш пластината и я закачаш с карфица в произволна нейна точка за стената. Пластината евентуално ще се превърти и ще застане в едно неподвижно положение. Връзваш конеца с единия край за карфицата, а на другия му окачваш малко пиронче. Конецът увисва, пресичайки пластината. С моливче и линийка бележиш по пластината траекторията на конеца. Тя е част от лъч с горен край карфицата, насочен към центъра на нашата злощастна планета. Като извършиш това, забождаш втората карфица в друга точка на пластината. Махаш първата карфица и пластината отново евентуално се превърта до някакво неподвижно положение. После вързваш конеца за втората карфица и бележиш с линийката и молива лъчът определен от конеца по пластината. После сваляш пластината. Двата лъча, прорисувани от молива се пресичат в една точка. Тя е винаги вътрешна за пластината, ако същата е изпъкнало множество. Ако не е изпъкнало множество, тази точка пак съществува, но може да се окаже и външна за пластината. Ето - точно тази точка е търсеният от теб център на тежестта. В светлината на изложеното в моето есе, разполагаш със строго доказателство на този факт. Успешна и вдъхновена седмица!
цитирай
4. missana - Еха! Много си мила, Емелика. https://www.youtube.com/watch?v=jlTghE1f2qg
23.04.2018 00:35
emelika написа:
На ей това му се вика ментално удоволствие Четях с интерес и до последния абзац все се чудех къде и как ще вмъкнеш Свирача.
Направи го перфектно! За днес повече друго не ми се чете.
Лека нощ! Да се понаместим в антицентъра на тежеста. Морфии ще ни помогне.


Буквално ме глезиш с тези силно позитивни коментари! Поздравявам те с любимо парче /най-горе/.
цитирай
5. lexparsy - Искрено благодаря за отговора на моите "разсъждения" Младен
23.04.2018 03:04
Разбира се че знаех че знаеш отговора...
Задачата е Проста с Прост отговор...
Наистина е.... и не се подигравам или шегувам...
Отговори на "задачата", но не до края и "математически научно"...
Имаш повече абстрактно мислене :-) което уважавам !
Правилно... !!! Но "двумерната повърхност“ понятието „изпъкналост“ е изключен от Контекста (който е важен за Разбирането) и го Разсейва :-).. а и не може да използваш думата "пиронче" , защото „Учителката“ ще ти пише тройка :-)))) а и не каза как за КОМПАС с двете карфици да ползваме центъра на Тежестта...

А Тежестта и Масата и Гравитацията и Координатната система, и Бозоните са друга тема....
Изморен съм да ги Мислим, пък и струва ли си ? :-)))

Повярвай… моля… нямам лошо отношение!!! Напротив!
цитирай
6. missana - Имах си хас да не зная отговора.
23.04.2018 11:08
lexparsy написа:
Искрено благодаря за отговора на моите "разсъждения" Младен Разбира се че знаех че знаеш отговора...
Задачата е Проста с Прост отговор...
Наистина е.... и не се подигравам или шегувам...
Отговори на "задачата", но не до края и "математически научно"...
Имаш повече абстрактно мислене :-) което уважавам !
Правилно... !!! Но "двумерната повърхност“ понятието „изпъкналост“ е изключен от Контекста (който е важен за Разбирането) и го Разсейва :-).. а и не може да използваш думата "пиронче" , защото „Учителката“ ще ти пише тройка :-)))) а и не каза как за КОМПАС с двете карфици да ползваме центъра на Тежестта...

А Тежестта и Масата и Гравитацията и Координатната система, и Бозоните са друга тема....
Изморен съм да ги Мислим, пък и струва ли си ? :-)))

Повярвай… моля… нямам лошо отношение!!! Напротив!


Имам мои теореми за центъра на масите, неизвестни на световната наука. С този център се занимавам от дете, включвайки и философския му аспект. Точно по тази причина си позволих да напиша есето. Зная, че си добронамерен, Лекс, както ти знаеш, че те уважавам като мислител и творец!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: missana
Категория: Поезия
Прочетен: 5037956
Постинги: 2885
Коментари: 18677
Гласове: 3348
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031