Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.04.2020 01:19 - INVICTUS
Автор: germantiger Категория: Поезия   
Прочетен: 2108 Коментари: 0 Гласове:
10

Последна промяна: 08.04.2020 02:00

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 INVICTUS

I am the master of my fate

I am the captain of my soul


Изпод покрова на нощта над мен,

от край до край катранен като Ад,

благодаря на всички Богове,

че съм с непревземаема душа.

 

На Случая в жестоките клещи

не трепнах и не изревах на глас.

И Шансът със тояги ме преби -

кървящ, ала непреклонен съм аз.

 

Оттатък този свят на гняв и скръб

надвисва Ужас, изтъкан от мрак,

но на годините опасността

не е, и няма да ме хвърли в страх.

 

Нехая, че е тесен пътят стар

или че свитъкът изписан е с беда:

на своята съдба съм господар,

защото аз владея своята душа.


превод от Ивайло Динков

......


1. Поема от забележителен поет през 19 век, болен от туберкулоза като дете, след това с ампутиран крак и застрашен от ампутация на другия

https://en.wikipedia.org/wiki/Invictus

горе е за мен най-сносния бг превод, намерих три, единия беше отвратителен с някакво витиевато "си" два пъти на финала, другия оригиналничене

и нито един от трите НЕ е превел финала както твърдо е

АЗ СЪМ ГОСПОДАР НА МОЯТА СЪДБА

(и) АЗ СЪМ КАПИТАН НА МОЯТА ДУША

толкова е просто да го преведеш ясно, като господар, просто и без илюзии

трябва да го заявиш, не да оригиналничиш, не да въртиш, не да орнаментираш


......


2. Разбира се, на запад се популяризира филм със заглавие като поемата за боклук Нелсън Мандела, може да се прочете какви сили и когаму давал този текст, дори да се чуе Морган Фриймън в рецитал

НЯМА ДА СЕ ЧУЕ КОЙ БЯЛ ВОЙНИК, ХРИСТИЯНИН И ТЕРОРИСТ СПОМЕНАВА ПОЕМАТА

РЯДКО ЩЕ СЕ ЧУЕ КАК ТОЗИ ВЕТЕРАН И УБИЕЦ КАТОЛИК Е СВЪРЗАН С ДРУГИ РАСИСТИ, ВЯРВАЩИ ЕВАНГЕЛИСТИ И МАСОВА СМЪРТ

лично аз харесвам някои "неща" в този човек, докато разбира се, филмчета за дрисльото Мандела НЕ

всички събития надолу са свързани по различен начин и кореспондират


https://en.wikipedia.org/wiki/Timothy_McVeigh

https://en.wikipedia.org/wiki/Ruby_Ridge

https://bg.wikipedia.org/wiki/Обсада_на_Уейкоу

......


3. Проблема да намеря ефектен клип с текста на поемата - НЕ, надявах се на силни филмови сцени придружени с лириката - НЕ, ненамерих, само мижави бели откъси, но разбира се, маса клипове за филма с Мандела - Фрийман - Деймън или клип синвалиди спортисти - моите уважения към пара-олимпийците, но...

След това бях готов накомпромис - само рецитал, "речитатив", глас... НЕ, не намерих да ме задоволи итакъв - рецитали на някакви ученици с бели ризки на конкурс на запад, някакви момиченца цвърчат, Хъдълстоун актьора говори никак -точно никак е думата, дори шептящ думите четящ левак... 

ТЕЗИ ДУМИ, ТАЗИ ПОЕМА СПОРЕД МЕН ТРЯБВА

да се представи от здрав, корав, харизматичен бял мъж, актьор, мотиватор

да се говори сурово, ясно, дори гордо, мрачно може би, с акцента в края на последните два стиха

дори дрехите на рецитиращия или лицето му или живота му трябва да са понесли погром, триумф, белег, не просто загуба/всеки ги има, а много повече

тези думи могат да се кажат в леден щорм, с брада, оръжие и то понесло белези, не лъснато и не парадно, мъжа трябва дае едър и по-възможност бас или поне баритотон

но света е пълен с дрисльопвци, които произнасят думите както писах - меко, шепнейки, някак интелигентно, дистанцирано, механично, че и жени четата стиховете - на такива трябва да се забрани да рецитират този текст, както пък на мъже да се откаже да посягат към някои сътворени за момичета и жени творби

но споменах - дрисльовци много... буквално липсва, буквално чувствам дефицит на сила, мъжественост, сериозност, тежест, мрак, дълбочина и "метафизика"

......


ЗА КЛИПОВЕТЕ


1 е поемата - хареса ми с продължението вепки музика, за мен слотово е що-годе ок

2 е сай фай Уорхаммър анимация, няма нищо общо с поемата естествено, но за мен е като твърдост, ясност, хлад, машина, сила - това е поемата в действие ако в нея имаше цел, враг, сблъсък

3 СЛЕД 15.30... дори в анимация и несериозно фвентъзи намирам: двете начала - инвалида бретонец само с ум и спокойствие, срещу норда, който е сплав отсила и ум... бретонеца е като мъдрец или майстор намеча от изток - завършен, чакащ, стойка, сякаш всичко му еясно и без капка емоция на вид...норда влиза с раж, със сила, губи, после размисля, опитва пак и пак... и разбира се норда кове и бие бретонеца

бретонеца  е модерния човек повярвал само в логоса, рациото, ума, правилото, хладния анализ - човек инвалид и слаб при връх и ситуация на връх - той е средняк или надсредното и товавърши работа в 90% от случаите

норда има и двете в тази анимирана сцена - първо доверявайки сена грубата си сила,която също му дава 90%внеговия свят, но след това проявявайки и другото - ума и умението - смес, сплав от рацио и взрив, мисъл и ярост

изградените мъдреци и бойци са недоправени,те вече са загубили, медитацията и ралзичното, но сродно състояние на нирвана е вече загуба, тези хора са загубили предварително, те са изградени, обикновено спокойни като проява или поглед на света вън от тях, понякога гледат с досада на заобикалящото ги... победата е цел,насоченост, развитие, омраза, липса на спокойствие в ум и тяло, огъня не е "стагнация"

хвърля се, губи...мисли за миг, опитва отново - печели, после пак губи за кратко... накрая въпреки болката идва момента на извънмерното, надскача себе си, въпреки тялото и своето месо

...

естествено цели култури и цивилизации отдрисльовци не саго разбрали това никога
за това например авантюриста Кортес или недодялания "дивак" Писаро са овършали цял континент итн итн итн ония имали богове - Кортес имал меч... ония имали цивилизация, Писаро нямал спирачка, нямал принципи, нравственост, респект, човещина итн... имал, ама негова си

великия Александър е сплав от две, съвършен, великия Фридрих е две в едно,един Наполеон е надценен и недоправен с уклон повече в мисълта, един Атила е също инвалид с погрешен уклон в страстта итн итн итн









Тагове:   съдба,   душа,   мъжество,   сила,   поема,   invictus,   епик,


Гласувай:
11



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: germantiger
Категория: История
Прочетен: 4621069
Постинги: 412
Коментари: 7517
Гласове: 21816
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031