Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.12.2018 17:06 - За комунизма и за страха от него!
Автор: missana Категория: Лични дневници   
Прочетен: 4662 Коментари: 20 Гласове:
4

Последна промяна: 22.12.2018 17:13

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Повод за този материал ми даде един кратък разказ на мой скъп приятел - арх.Стефан Беязов, който помествам тук с любезното негово съгласие.

                                                                 Страхът

        
          Страхът, който комунистите вселиха у хората в България, е непоклатима основа за властта им.

         Ще започна с един конкретен случай. Лежа в "Пирогов" след тежък инцидент и чакам операция. Съсед по легло е един по-възрастен мъж, с когото не можах да вляза в контакт, а при състоянието, в което тогава се намирах, реших, че това не е нужно. След два дни човекът се обърна към и ми каза: разбрах къде работиш - в МВР. Аз му отговорих - не работя в МВР и не съм бил член на комунистическата партия. Бях изненадан от това, което си е помислил. Той е направил своя извод от вниманието, проявено към мен. Двама близки приятели лекари, облечени в бели престилки, дойдоха да ме видят. Синът ми,  по поръчение на хирурга, ме посети, за да обсъдим въпроса за покупката на пирони, които бяха необходими за операцията. Него никой не го посещаваше – беше от Видин. След като чу моя отговор, започна бавно да разказва. Във видинско село /вече съм забравил как се казва, но това не е  важно, защото в много села са се случвали подобни неща/, идвайки, новата власт убива директора на училището и кмета. Нареждат населението да се снабди с дърва от тяхната гора. Не били богати. Имали 34 декара гора и два вола, които били най-хубави в селото, и когато ги прибират в новосъздаденото стопанство, баща му се безпокои, че няма добре да ги гледат и предлага той да се грижи за тях, без да му плащат. Баща му и майка му не могат да понесат случилото се с тях и умират от рак един след друг.

         И сега на тезата – страхът държи един 85- годишен човек, самотен и в много тежко състояние /няколко счупвания/, който ме проучва преди да говори!

         От друга страна, страхът у комунистите се поддържа от възможното възмездие за техните действия. Това ги прави, без да мислят, солидарни помежду им и отчаяни защитници на комунистическата власт до края на живота им.

          В днешно време медиите поддържат страха, като ни заливат с новини за тежки криминални случаи и престъпления – разбира се, неразкрити и
ненаказани.

         Така един наплашен народ с дълбоко вкоренен страх и пълно отсъствие на справедливост, е доведен до отчаяното му състояние и никакви сили за съпротива.

                                                                           30.01.2016г.

Прочитайки този разказ на арх. Беязов, който е написан по действителен случай, аз си припомних една сцена от Илиада на Омир. Ахил е убит от Парис с отровна стрела /пронизан в прословутата ахилесова пета/ и лежи край стените на Троя, но макар и мъртъв троянците не смеят да го доближат, защото страхът надживява живота/. В конкретния случай, обаче, аналогията ми е само частично правдоподобна. Защото комунизмът е все още жив /за разлика от Ахил/, макар и да съществува във видоизменена форма. Неговите носители трансформираха политическата си власт в икономическа и те, и техните деца, управляват нещастната ни родина вече близо 30 години след прословутите 45! Ще ми се тук да цитирам думите на една ексслужебна премиерка - г-жа Ренета Инджова, която каза:

"Тази страна е обречена на комунизъм!"


По-долу привеждам кратка биографична справка за арх. Стефан Беязов.

Роден на 02 август 1936г. в гр. София.

Завършил архитектура във ВИСИ (УАСГ) през 1960г.

 

ПРОФЕСИОНАЛЕН ОПИТ:

1960-1961 - Единна проектантска организация - гр. Хасково

1961-1962 - главен архитект - гр. Копривщица

1962-1967 - Единна проектантска организация - гр. София

1968-1975 - главен асистент, ВИАС, кат. "Теория, история и въведение в архитектурата"

1976-1989 - ръководител на творческо ателие в "Главпроект"

1989-1992 - главен проектант в Международната академия по архитектура "Интерпроект"

1992 - ... Управител на архитектурно бюро СД "Бесте-Беязов и съдружие" (възстановено архитектурно бюро арх. Васил Беязов - 1936г.)

 

ОБЩЕСТВЕНА ДЕЙНОСТ:

1990-1992 - Председател на УС на Съюза на архитектите в България

1993-1995 - Председател на Камарата на архитектите в България

1995-1999 - Районен съветник в община "Средец"

1998-2001 - Експерт към Комисията по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство на НС, представител на САБ

2003г. - Общински съветник Софийска голяма община

 

НАГРАДИ:

Сребърен медал на Международното биенале по архитектура за обект "Детски екологичен комплекс", с. Ковачевци, 1985г.;

Орден "св. св. Кирил и Методий" I степен, 1986г.;

Архитект на годината, 1999г.;

Първа премия на международен конкурс организиран от Съвета на Европа на тема "Съвременни архитектурни намеси в провинциална среда" за къща в гр. Копривщица, 1999г.;

Почетен гражданин на гр. София“, 2006г.;

Почетен член на КАБ“, 2007г.;

Почетен гражданин на гр. Копривщица“, 2008г.;

Награда "Златен век" за принос в българската култура, 2012г.;
 

ПРОЕКТАНТСКА ДЕЙНОСТ:
(осъществени по-значителни проекти)

Читалище - гр. Смолян;

Читалище - гр. Ихтиман;

Хотел в гр. Банско;

Детски дом - гр. Копривщица;

Детски екологичен център - с. Ковачевци;

Градоустройствен план на гр. Копривщица и редица проекти във всички обласи на архитектурата.

 

СЪПЪТСТВАЩИ ПРОЕКТАНТСКАТА ДЕЙНОСТ ПРОЯВИ:

1975г.
Участие в международен симпозиум на ИКОМОС с доклад - "Народната архитектура морална необходимост на съвременния човек", публикуван в "Монументум" тм XV-XV и в Мексико, 1975г.

1987г.
Участие в международен семинар в Москва с доклад - за град Копривщица и грижата на архитектите

1988г.
Изготвен проект за наредба "Устройство на селища с богато архитектурно наследство".

 

 






Гласувай:
6



Следващ постинг
Предишен постинг

1. rosiela - Самата истина,
22.12.2018 18:01
събрана в един покъртителен разказ!
цитирай
2. missana - Благодаря ти за този коментар, Роси!
22.12.2018 18:12
rosiela написа:
Самата истина, събрана в един покъртителен разказ!


Разказът на арх. Беязов е покъртителен, но покъртителни и поучителни са и изводите, които той прави в него. За жалост този народ е жертва на страха, с десетилетия насаждан от комунистите и затова у нас събития като "жълтите жилетки" във Франция са невъзможни.
цитирай
3. germantiger - ...
22.12.2018 19:24
Лаконично, категорично и най-важното - ИСТИННО!
цитирай
4. lexparsy - Абсолютно съпричастен съм с мислите ти Младен.
22.12.2018 21:08
   Но ще споделя и моите, които даже преди няколко години да звучаха абсурдно и като конспирация… Вече не!
   Вярно е че същото „Лоби“ което измисли комнизма сега ни управлява под формата на „Демокрация“, но изопачена в пълната и противоположност! Това добре… тривиално, но да си позвилим пак да сме под ЯВНО РОБСТВО!!! и Евросолидарно, пък и незнайно защо и Атлантически… не истина какви прасета сме че да продължаваме да вярваме…
   А този вменен ни страх не е от глупост Младен, той е съвсем целенасочен, както десетките други (да е изреждам).. в прав текст прояви на Геноцид към собствения си народ.
   За това на хората вече и е мъчно за комунизма брат… Тогава имаше геноцид към мислещи и интелигентни хора „врагове на народа“… А сега към целия народ.
Но мисля че Маргарет Тачер беше казала.. перифразирам „Народ, който сам не извоюва свободата си, не я заслужава!“
   А нас ни извеждат на улицата партийно организирано…
   Сетих се…Младен още Дейвид Тороу бе написал една книга, на която сега само заглавието и някои използват… пак демагогски демократично… казва се „Гражданско неподчинение“…
   Дано си припомним поне, защото и голяма част от спомените май ги няма!!!
цитирай
5. krumbelosvet - Драги missana,
22.12.2018 22:30
Вие от Марс ли падате? Къде сте живели по време на социализма?
Страх от комунистите е имало само у репресираните под 1% от народа. Работникът нямаше страх ни от началник, ни от партиен секретар, щото ИМАШЕ РАБОТА в излищък, и ако те уволнят от едно място, веднага те взимат на друго. Това се отразяваше ЗЛЕ на дисциплината (трудова и технологична) и управляващите го знаеха, но ПО ИДЕОЛОГИЧАСКИ ПРИЧИНИ не направиха лесното - една ЗДРАВОДЛОВНА БЕЗРАБОТИЦА от 2-3 %. Напротив, направи се МНОГО ТРУДНОТО - ПЪЛНА ЗАЕТОСТ, което носеше реални загуби, НО БЕШЕ ОСВОБОДИЛО ХОРАТА от всички страхове.!!!
И у селяните нямаше страх. И за тях беше сигурна прехраната, образованието, лекарят.
ГАЛЯМОТО МНОЗИНСТВО от народа НЯМАШЕ ПРИЧИНА ДА ПРЕДПОЧЕТЕ реставрацията на капитализма, и това го даказаха първите избори след 10-ти, въпреки бясната чужда пропаганда и ОМРЪЗВАНЕТО, което предизвиква всяка дълга власт.
Вижте кой ви подкрепя. Да ви са честити.
А коментарът 4 на lexparsy, развива брадясалата теза, че мръсните комунисти цапат отвътре ГАЩИТЕ на управляващите ЕВРОПА и у нас Г Л О Б А Б И С Т И.
И докато си чешете крастата с антикомунизъм, ЕВРОПА БАВНО УМИРА под властта на тоя ГЛОБАЛИЗЪМ. Отворете си очите най-после и махнете капаците.
цитирай
6. missana - Благодаря ти от името на арх. Стефан Беязов, germantiger,
22.12.2018 23:09
germantiger написа:
Лаконично, категорично и най-важното - ИСТИННО!


защото той е автор на покъртителния разказ и на изводите, които прави от този случай, основополагащ за цяла една ситуационна система. Аз единствено предоставих полето си за публикуване на видяното и разказано от него.

Желая ти светли коледни празници и много успешна нова година!
цитирай
7. vesever - В моето село доста от възрастните ...
22.12.2018 23:11

В моето село доста от възрастните хора симпатизират на комунистите все още...
Да, има го и това, което казва Краси в коментар 5, обикновените хора бяха осигурени с работа, нормални доходи и явно са се чувствали сигурни.
Обаче аз мисля, че това е един вид замазване очите на хората, защото задкулисно са се вършели чудовищни престъпления, чела съм изповеди на репресирани хора, и за убийствата, които са вършени по концлагерите...нечовешки зверства.
Всяка диктатура е зло.
Да, склонна съм да вярвам, че обикновените хора ги е било страх и затова са си кротували...
Поздрави, Младене!
цитирай
8. missana - Мерси, Приятелю Лекс!
22.12.2018 23:17
lexparsy написа:
  Абсолютно съпричастен съм с мислите ти Младен.  Но ще споделя и моите, които даже преди няколко години да звучаха абсурдно и като конспирация… Вече не!
   Вярно е че същото „Лоби“ което измисли комнизма сега ни управлява под формата на „Демокрация“, но изопачена в пълната и противоположност! Това добре… тривиално, но да си позвилим пак да сме под ЯВНО РОБСТВО!!! и Евросолидарно, пък и незнайно защо и Атлантически… не истина какви прасета сме че да продължаваме да вярваме…
   А този вменен ни страх не е от глупост Младен, той е съвсем целенасочен, както десетките други (да е изреждам).. в прав текст прояви на Геноцид към собствения си народ.
   За това на хората вече и е мъчно за комунизма брат… Тогава имаше геноцид към мислещи и интелигентни хора „врагове на народа“… А сега към целия народ.
Но мисля че Маргарет Тачер беше казала.. перифразирам „Народ, който сам не извоюва свободата си, не я заслужава!“
   А нас ни извеждат на улицата партийно организирано…
   Сетих се…Младен още Дейвид Тороу бе написал една книга, на която сега само заглавието и някои използват… пак демагогски демократично… казва се „Гражданско неподчинение“…
   Дано си припомним поне, защото и голяма част от спомените май ги няма!!!


ОТНОВО ПРАВЯ ВАЖНОТО УТОЧНЕНИЕ, ЧЕ РАЗКАЗЪТ "СТРАХЪТ" Е НА АРХ. СТЕФАН БЕЯЗОВ. Така че твоят коментар е всъщност към неговия разказ и изводи, с които аз безусловно се съгласявам. Мерси за тези ценни споделяния, които направи, Лекс. Убеден съм, че те ще раздразнят много комунисти, които мечтаят да въдворят отново този страх - в най-атавистичния му вид! И по тази причина се борят с нокти и зъби да се завърнат във властта. Но един генерал, когото самите те създадоха, като черна котка им мина път! А другият техен и послушен генерал, явно се оказва, поне засега недостатъчен. Може би заради прекомерното си дамско обкръжение.

Светли коледни празници, Лекс!
цитирай
9. getmans1 - Някои хора е редно да се запитат. . . ...
22.12.2018 23:27
Някои хора е редно да се запитат ... колко време би съществувал т.н. социализъм в България без страхът и оградите по границите ... хората са го нарекли Стокхолмски синдром„
цитирай
10. missana - Драги, Круме!
22.12.2018 23:27
krumbelosvet написа:
Драги missana, Вие от Марс ли падате? Къде сте живели по време на социализма?
Страх от комунистите е имало само у репресираните под 1% от народа. Работникът нямаше страх ни от началник, ни от партиен секретар, щото ИМАШЕ РАБОТА в излищък, и ако те уволнят от едно място, веднага те взимат на друго. Това се отразяваше ЗЛЕ на дисциплината (трудова и технологична) и управляващите го знаеха, но ПО ИДЕОЛОГИЧАСКИ ПРИЧИНИ не направиха лесното - една ЗДРАВОДЛОВНА БЕЗРАБОТИЦА от 2-3 %. Напротив, направи се МНОГО ТРУДНОТО - ПЪЛНА ЗАЕТОСТ, което носеше реални загуби, НО БЕШЕ ОСВОБОДИЛО ХОРАТА от всички страхове.!!!
И у селяните нямаше страх. И за тях беше сигурна прехраната, образованието, лекарят.
ГАЛЯМОТО МНОЗИНСТВО от народа НЯМАШЕ ПРИЧИНА ДА ПРЕДПОЧЕТЕ реставрацията на капитализма, и това го даказаха първите избори след 10-ти, въпреки бясната чужда пропаганда и ОМРЪЗВАНЕТО, което предизвиква всяка дълга власт.
Вижте кой ви подкрепя. Да ви са честити.
А коментарът 4 на lexparsy, развива брадясалата теза, че мръсните комунисти цапат отвътре ГАЩИТЕ на управляващите ЕВРОПА и у нас Г Л О Б А Б И С Т И.
И докато си чешете крастата с антикомунизъм, ЕВРОПА БАВНО УМИРА под властта на тоя ГЛОБАЛИЗЪМ. Отворете си очите най-после и махнете капаците.


Благодаря, че се включихте в числото на коментиралите разказа на арх. Стефан Беязов. Аз се присъединявам към неговата теза, че имаше страх у хората и то голям страх. Правеха се хайки в центъра на столицата посред бял ден, подобни на онези хайки, правени от хитлеристите в Германия. Припомням Ви, че това ставаше по времето, когато генерален секретар на КПСС бе Андропов, т.е., не във времената след 9-ти септември 1944г., а 36 години по-късно все още се извършваха акции по хитлеристки образец. Тези необорими факти отлично се съгласуват с тезата на арх. Беязов.

Пожелавам Ви, Круме, да чествате Рождество и да го прекарате добре, защото зная, че комунистите след 10 ноември станаха вярващи и напълниха църквите!
цитирай
11. missana - Благодаря ти от името на арх. Стефан Беязов за този коментар, Веси!
22.12.2018 23:32
vesever написа:

В моето село доста от възрастните хора симпатизират на комунистите все още...
Да, има го и това, което казва Краси в коментар 5, обикновените хора бяха осигурени с работа, нормални доходи и явно са се чувствали сигурни.
Обаче аз мисля, че това е един вид замазване очите на хората, защото задкулисно са се вършели чудовищни престъпления, чела съм изповеди на репресирани хора, и за убийствата, които са вършени по концлагерите...нечовешки зверства.
Всяка диктатура е зло.
Да, склонна съм да вярвам, че обикновените хора ги е било страх и затова са си кротували...
Поздрави, Младене!


Ти изрази пределно точно истината: "Всяка диктатура е зло!", а комунизмът по самата си дефиниция е диктатура. Съгласно идеолозите си той е "диктатура на пролетариата"!

Пожелавам ти светли и весели Коледни празници и една много успешна нова година!
цитирай
12. missana - Благодаря ти от името на арх.Стефан Беязов за този изключително точен коментар, getmans1!
22.12.2018 23:40
getmans1 написа:
Някои хора е редно да се запитат ... колко време би съществувал т.н. социализъм в България без страхът и оградите по границите ... хората са го нарекли Стокхолмски синдром„


Желая ти светли празници и успешна нова година!
цитирай
13. tikovpisane - За съжаление, Приятелю,
23.12.2018 14:10
не мога да кажа нищо за комунизма, тъй като не съм живял по негово време. По-точно- бил съм малък и не помня нищо, което е същото. Родителите ми са били доволни. Други мои приятели страшно много то хейтват, но те са на възраст колкото мен, и не знам защо го правят, при положение, че и те не са живели съзнателно през този период- просто им е внушено това. Така че...разказът е хубав, но за самото явление не мога да се изкажа, тъй като би б ило нередно. Но да- повечето хора го мразят, и сигурно има защо!
цитирай
14. missana - Благодаря ти, Влади!
23.12.2018 14:29
tikovpisane написа:
За съжаление, Приятелю, не мога да кажа нищо за комунизма, тъй като не съм живял по негово време. По-точно- бил съм малък и не помня нищо, което е същото. Родителите ми са били доволни. Други мои приятели страшно много то хейтват, но те са на възраст колкото мен, и не знам защо го правят, при положение, че и те не са живели съзнателно през този период- просто им е внушено това. Така че...разказът е хубав, но за самото явление не мога да се изкажа, тъй като би б ило нередно. Но да- повечето хора го мразят, и сигурно има защо!


Естествено е, че няма как да вземеш отношение по тема свързана с комунизма, след като нямаш спомен за този строй. Ще ми се да разкажа, обаче, една случка, която се случи с мен и с мой приятел. През 1975г. бяхме застанала на Попа с мой близък приятел - Иван Данчев. С него служихме заедно военна служба в граф Игнатиево - военно летище край Пловдив, сега полигон на НАТО. Бащата на Данчев - полковник Данчев, е бил командир на военното летище в Труд /той беше авиатор/. Та моят приятел ми каза: "Американците изпревариха руснаците в надпреварата за космоса." Току-що изрекъл тези думи, една ръка се стовари на рамото му. Човекът се представи, показвайки карта от ДС, взе ни паспортите и поиска незабавно да го придружим. Моят приятел запази самообладание и му каза: "Не знаеш кой е баща ми. Сега ние ще те последваме, но после ти ще последваш други хора." Този се стресна силно, върна ни паспортите и на раздяла ни каза: "Друг път внимавайте какво говорите на публични места!". Мисля, че този разказ красноречиво говори, какво беше при комунизма. Светли празници, Влади и ти пожелавам през новата година да издадеш и втората част на романа си!
цитирай
15. tikovpisane - Мда...явно е било тежко положението!
23.12.2018 14:45
missana написа:
tikovpisane написа:
За съжаление, Приятелю, не мога да кажа нищо за комунизма, тъй като не съм живял по негово време. По-точно- бил съм малък и не помня нищо, което е същото. Родителите ми са били доволни. Други мои приятели страшно много то хейтват, но те са на възраст колкото мен, и не знам защо го правят, при положение, че и те не са живели съзнателно през този период- просто им е внушено това. Така че...разказът е хубав, но за самото явление не мога да се изкажа, тъй като би б ило нередно. Но да- повечето хора го мразят, и сигурно има защо!


Естествено е, че няма как да вземеш отношение по тема свързана с комунизма, след като нямаш спомен за този строй. Ще ми се да разкажа, обаче, една случка, която се случи с мен и с мой приятел. През 1975г. бяхме застанала на Попа с мой близък приятел - Иван Данчев. С него служихме заедно военна служба в граф Игнатиево - военно летище край Пловдив, сега полигон на НАТО. Бащата на Данчев - полковник Данчев, е бил командир на военното летище в Труд /той беше авиатор/. Та моят приятел ми каза: "Американците изпревариха руснаците в надпреварата за космоса." Току-що изрекъл тези думи, една ръка се стовари на рамото му. Човекът се представи, показвайки карта от ДС, взе ни паспортите и поиска незабавно да го придружим. Моят приятел запази самообладание и му каза: "Не знаеш кой е баща ми. Сега ние ще те последваме, но после ти ще последваш други хора." Този се стресна силно, върна ни паспортите и на раздяла ни каза: "Друг път внимавайте какво говорите на публични места!". Мисля, че този разказ красноречиво говори, какво беше при комунизма. Светли празници, Влади и ти пожелавам през новата година да издадеш и втората част на романа си!


Много ти благодаря, Младене! Дано я издам- втората част е по-важната от двете, първата е само встъпление към цялата история. Светли празници и на теб!
цитирай
16. missana - Трябва да я издадеш, Влади!
23.12.2018 15:15
Не само защото първата част е много интересна, но и за да има завършеност на творбата. Мисля, че и самото издателство БУКВИТЕ е заинтерисовано това да се случи!
цитирай
17. tikovpisane - Да, прав си.
23.12.2018 15:41
missana написа:
Не само защото първата част е много интересна, но и за да има завършеност на творбата. Мисля, че и самото издателство БУКВИТЕ е заинтерисовано това да се случи!


Но още не е готова корицата, една приятелка я прави още. Но след НГ ще се свържа с Иван Богданов и ще го питам кога да я пускаме през Мечта за книга. Дано има успех!
цитирай
18. missana - Ще има, Влади!
23.12.2018 16:43
Убеден съм.
цитирай
19. krumbelosvet - Който говори за зверства
24.12.2018 15:24
Трябва да СРАВНЯВА зверствата от двете страни на ГРАЖДАНСКАТА ВОЙНА.
За броя жертви има спорове и може да се говори за равенство. Но ДЕСНИТЕ, като се започне от тяхната икона до днес, Стамболов, БЕЗСПОРНО винаги първи са прилагали побоища и убийства, и по ЗВЕРСТВОТО на убийствата водят на нула. Ако не броим затворническите "партенки" за хранене на свине с трупове на хора.
цитирай
20. missana - Круме, недей така да говориш:
24.12.2018 19:09
krumbelosvet написа:
Който говори за зверства Трябва да СРАВНЯВА зверствата от двете страни на ГРАЖДАНСКАТА ВОЙНА.
За броя жертви има спорове и може да се говори за равенство. Но ДЕСНИТЕ, като се започне от тяхната икона до днес, Стамболов, БЕЗСПОРНО винаги първи са прилагали побоища и убийства, и по ЗВЕРСТВОТО на убийствата водят на нула. Ако не броим затворническите "партенки" за хранене на свине с трупове на хора.


"Ако не броим затворническите "партенки" за хранене на свине с трупове на хора."

Твоето си е чиста гавра с паметта на загиналите в комунистическите концентрационни лагери. Че цитираното по-горе е ставало, е добре известна публична тайна. По броя на зверствата комунистическите режими държат палмата на първенството за цялата история на човечеството. Предлагам ти да прочетеш внимателно: "Един ден на Иван Денисович" и "Архипелаг ГУЛАГ" на Александър Солженицин и тогава пак да разговаряме. Или ще си като щрауса...Знаеш за какво говоря. Светло Рождество от мен и точно в 0 часа запали 1 свещ в памет на жертвите на комунизма и им поискай прошка!


цитирай
Търсене

За този блог
Автор: missana
Категория: Поезия
Прочетен: 5037686
Постинги: 2885
Коментари: 18677
Гласове: 3348
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031